Friday 22 March 2013

Eitjes kleuren



Vandaag heb ik nog maar eens bewezen dat ik impulsief ben. Ik wil gekleurde eitjes maken. Kaat kan elk moment wakker worden maar toch wil het vandaag proberen. Ik kook snel mijn eitjes, 10 min voor hardgekookte eitjes en dan lees ik nog even de instructies bij Pink and Green Mama. De eitjes moeten afgekoeld zijn. Ik spoel ze nog eens onder koud water en hoop dat Kaat wat langer slaapt vandaag. Mijn eitjes zijn naar goede gewoontje gebarsten en ik stel me vragen bij de smaak als de azijn op het eitje komt.


Ik wil het eitje niet bedekken met azijn, ik maak een oplossing met voedselkleurstof een splash azijn en water. De kleuren zijn niet zo fel en als ik het eitje onder de kraan spoel na het drogen is vrijwel alle kleur weg, dus ik besluit ze niet te spoelen.


We werken met de drie hoofdkleuren, maar eigenlijk zijn er dat nog teveel. Kaat pipetteert rood op haar eitjes tot alle rood op is, daarna wordt een blauw en een groen/geel ei gemaakt.



Na het kleuren wil Kaat haar rode eitje opeten. Doordat er barsten in zaten was de kleurstof ook op het eitje terecht gekomen. Ik kan me voorstellen dat het marmer effect leuk kan zijn als je je eitje bewust breekt en heel snel de kleurstof erover giet. Ik at het blauwe ei op en er was geen azijn smaak in het eitje.

Kaat heeft er een volledig uur over gedaan om 3 eitjes te kleuren en er eentje op te eten! Voor mij een geslaagde activiteit.Volgende week proberen we nog eens voor echt dan met meer eitjes!

No comments:

Post a Comment