Sunday 9 December 2012

Melting Moments


Zoals de meesten wel weten kook ik heel graag, ik zit dan ook een heel seizoen elke avond voor de TV naar masterchef te kijken. Dit jaar was het koekje van Julia de hit van masterchef. Melting Moments heet het koekje. Geef toe dat klinkt heerlijk. Morgen is het sinterklaasfeestje van de Belgians in Sydney en dan brengen we elk iets lekkers mee. Het ideale moment om dit koekje nog eens te bakken. 


Confituur

Eerst heb ik een potje aardbeien/frambozen confituur gemaakt, het is altijd een uitdaging om voldoende confituur over te houden voor de dag dat de confituur tussen de koekjes moet. 

Het recept voor de confituur: 500g goed rijp fruit (ik neem hier een combinatie aardbeien/framboos, hangt er een beetje vanaf wat er in de winkel is), 300g suiker. Maak het fruit schoon en doe in een pot met de suiker. Zet op een laag vuur en laat inkoken tot een dikke confituur. Schep de warme confituur in bokalen en laat afkoelen. Vermits ik altijd maar 1 of 2 potjes confituur maak dek ik mijn potjes niet af maar gaan ze gewoon in de koelkast waar ze niet lang overleven. 

De koekjes

Voor ongeveer 15 Melting Moments moet je 30 koekjes bakken. 

Het recept: 

180g ongezouten boter (zacht)
60g bloemsuiker, gezeefd
60g maisbloem 
1tl bakpoeder
180g bloem

Verwarm de oven voor op 180 graden. Klop de boter romig, ongeveer 2min. Voeg de bloemsuiker en maisbloem toe en meng goed. Zeef de bloem en bakpoeder samen en meng onder het deeg. Rol bolletjes van 15g, leg die op een bakplaat. Druk ze voorzichtig in met een vork tot de afdruk van de vork er net in staat. Bak 12-13 min in de oven en laat afkoelen op een rek. De koekjes kan je meerdere dagen bewaren in een luchtdichte doos, maar let wel op voor kleine (en grote) handjes!

Tussen de koekjes komt ook nog vanille boterroom.  

Recept: Klop 100g zachte boter met een geschraapte vanillepeul. Voeg 1 cup bloemsuiker toe en klop tot het een pasta vormt. 

Smeer op 1 kant van het koekje een kleine hoeveelheid confituur en met een spuitzak aan de andere kant de boterroom. Plak het koekje dicht en smullen maar! 







1 comment: